NR 3 - BORDER COLLIE

 
Border Collie är absolut hunden är den som verkligen vill engagera
sig till 100% med sin hund och helst även har ett jobb där hunden
ingår. Rasen är helt klart den mest vanliga vallhunden men blir allt
vanligare inom alla möjliga hundsporter, framför allt agility och lydnad.
Border Collien är väldigt intelligent och kallas ofta för "arbetsnarkomaner"
eftersom de gärna arbetar "långa" stunder varje dag och utför gärna
arbete vare sig vilket område det gäller. Nackdelen med Border Collien
är tyvärr att får de inte sitt arbete så kan de bli både osäkra, stressade,
nervösa och alldeles för energiska. Rasen rekommenderas alltså inte
till någon som inte verkligen vill arbeta med sin hund.
 
Personligen har jag alltid velat ha en Border Collie MEN jag vet så väl
att även om jag tränar lydnad osv så är det långt ifrån vad en Border
Collie behöver (kanske är max 15% vad rasen behöver) för att må bra
så jag fick därför inse att Border Collie är inte en hund som passar mig
och min nuvarande livsstil. Hårt men sant.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0