VÄRLDENS BÄSTA KILLAR

 
Jag kan verkligen inte påstå att jag ångrat mig en sekund att jag valde just Finsk Lapphund!
De är så underbara på alla sätt och vis! Alltid glada, alltid framåt och alltid mysiga, kunde
inte hittat en bättre ras! De vill alltid vara med vad man än gör och det räcker inte att sitta
bredvid i soffan utan man måste sitta i knät och det räcker inte att ligga bredvid i sängen
utan de vill verkligen ligga på en.. Dustin älskar att ligga på min vänstra axel i sängen och
önskar nog att han var valp igen så att hela han fick plats (dock tror han att han fortfarande 
är lika liten som en valp..).
 
Nikki som är 6år säger många som inte känner honom att "Jaha han börjar bli gammal
och lugn" Vadå gammal och lugn? För det första kan lapphundar bli 15år utan problem
och för det andra så är han världens busfrö när han får sina ryck! Senast idag fick han
ett busryck utomhus där han först går ner i lekposition ca 10m ifrån mig sen sätter
världens fart mot mig och vänder runt så han buffar till mig med hans vänstra sida och
sen hoppar bakåt ett hopp och går ner i lekpostion.. Jag började skratta och sa sen
"Är du busig Nikki?" Då börjar han göra sina piruetter som han gör när han är busig,
bara snurrar runt runt runt och sen börjar springa runt i full fart bara fram och tillbaka
typ som "Kom igen nu, ta mig då!". Dustin som var en bit bort med en pinne (han'är
tokig i pinnar!) tappar pinnen och bara står och tittar på pappa Nikki som har blivit
helt tokig och sen sätter fart mot honom! Behöver jag säga att dom hade ett kul
race sen? Underbart att se far och son busa så pass och folk påstår att det inte går
att ha två fertila hanar tillsammans? Jo men visst, det är totalt jäkla omöjligt.. 
 
Något mer som är underbart med dom är deras fantastiska sätt att kunna anpassa
sig så bra! Ena dagen kan de vara ute en hel dag i skogen och tycker det är helkul
medans de nästa dag kan ligga hemma helt lungt och bara få kisspromenader!
Perfekt för någon som mig som gärna går långpromenader och är i skogen men inte
alltid har tid att göra sånt varje dag. Sen älskar jag även deras breda arbetssinne!
Håller på lite smått med lydnadsträning med båda, Nikki ska få testa agility i vår
eftersom han älskar att hoppa över och hoppa upp på saker osv. Dustin som verkar
ha ett starkt intresse för vallning ska få testa vallning i vår och kanske även ska få börja
spåra lite mer! Det jag menar är att lapphundar går att använda inom vilken hundsport
man vill och det älskar jag, slippa vara bunden till just en och samma! 
 
Tänk om alla kunde vara lika nöjda med sin ras som jag, tänk vad lite omplacering
det skulle vara då? För det kvittar hur krävande mina killar skulle vara, det finns inte
en chans att jag skulle omplacera dom, inte en chans! Det är mina hundar, mitt
problem om de skulle behöva lite extra "hjällp" och mitt ansvar att se till att de får
vad de behöver och på så sätt förblir lyckliga. Just därför är rasvalet så extremt
viktigt! Tänk om jag skulle köpa mig t ex en border collie, jag skulle få anstränga
mig så pass mycket att jag kanske inte ens skulle tycka att det är kul längre?
O hur motiverad till träning blir jag då? O hur motiverad till träning blir hunden då?
O hur blir en hund som inte får sina behov tillfredsställda? Det vet ni nog efter
allt mitt tjat om att välja rätt ras.. Du ska inte hitta en ras som du passar, du ska
hitta en ras som passar dig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0