Prcd-PRA

Nikki ska testas för prcd-PRA! Har bestämt mig för att
göra testet men det blir inte förs december/januari!
Det är väldigt knöligt att göra testet eftersom man inte
kan göra testet i Sverige än så måste man ta ett blodprov
och sedan skicka det till USA och det är mängder med
pappersarbete.. Dock känner jag att det är värt det så att
jag tryggt och säkert kan låna ut honom till tikar utan att
känna att jag kanske har orsakat sjuka valpar!
 
 
För er som inte vet vad det är, här är SKK:s förklaring:
PRA (progressiv retinal atrofi) är ett samlingsnamn för en
grupp ögonsjukdomar som har liknande symtom. En av
dessa sjukdomar kallas prcd-PRA och förekommer i en
rad olika hundraser. Sjukdomen orsakar en progressiv
tillbakabildning av cellerna (tappar och stavar) i näthinnan,
även om de till en början verkar utvecklas normalt. Först
drabbas stavarna, vilka kan arbeta i svagt ljus. Hunden blir
då ”nattblind” och kan inte se i mörker. Sedan förlorar tapparna
successivt sin funktion i dagsljus. De flesta hundar med
prcd-PRA blir så småningom helt blinda. Sjukdomen nedärvs
autosomalt recessivt, vilket innebär att den drabbade hunden
fått sjukdomsanlag från båda sina föräldrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0